Friday, October 15, 2004

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak

Pejam celik pejam celik, kita sudah pun memasuki bulan Ramadhan dalam kalendar hijrah yang ke 1425. Kesempatan ini kami sekeluarga mengucapkan Selamat Berpuasa kepada semua sahabat-sahabat dan rakan-rakan. InsyaAllah, lebih dari menahan lapar dan dahaga, kita dapat mengimarahkan lagi bulan Ramadhan dengan amal ibadat yang istimewanya dikhususkan dalam bulan yang mulia ini.
Kami sekeluarga juga sibuk untuk bersiap-sedia "balik kampong". Jadi tahun ini dapatlah merasa berpuasa di dua negara (sebenarnya tiga) dan InsyaAllah dipanjangkan umur dapat menyambut ketibaan fajar Syawal bersama-sama sanak-saudara di kampung halaman. Selain daripada itu saya juga sibuk menghabiskan penulisan thesis yang perlu dihantar sebelum balik kampong. Sudah dihantar barulah lega rasa di dada. Bolehlah berhari raya dengan penuh keceriaan. Baru 1 Ramadhan tapi lagu "Balik Kampung" dendangan Allahyarham Sudirman Hj. Arshad sudah terngiang-ngiang di cuping telinga.
Perjalanan jauh tak ku rasa
Kerna hati ku melonjak sama
Ingin berjumpa sanak saudara
Yang selalu bermain di mata
Nun menghijau gunung ladang dan rimba
Langit nan tinggi bertambah birunya
Deru angin turut sama berlagu
Semuanya bagaikan turut gembira
Balik kampung oh oh...( 3X )
Hati girang
Ho ho... Balik kampung (3X)
Hati girang
Terbayang wajah-wajah yang ku sayang
Satu-satu tersemat di kalbu
Pasti terubat rindu di hati
Menyambut kepulangan ku nanti
(lirik Habsah Hassan)
Rasanya dah hampir 30 tahun lagu ni berkumandang di corong-corong speaker. Masa kecil-kecil memang kitalah yang melalak-lalak (menyanyi lah konon?), kini giliran anak-anak kita pulak. Ichiro pun tak ketinggalan menyanyikan lagu Balik Kampung (ada CD 40 lagu-lagu Hari Raya buah tangan dari Kak Chah) kalau naik kereta. Begitulah.....kitaran dunia........
Kepada yang tak dapat balik (Yong sekeluarga di Cristchurch; Nia & Agus di Sheffield; Mazlan sekeluarga di Tokyo dan rakan-rakan seperjuangan yang lain di Jepun) janganlah bersedih hati pulak. Ada rezeki nanti dapat kita berhari-raya di Malaysia pada tahun-tahun yang akan datang. InsyaAllah.

2 Comments:

Blogger Atok said...

selamat posa, and all the best in writing up.
i've been here almost 11 years and only once went back for raya, in 2001.

9:10 PM  
Blogger miezaris said...

Terima kasih Atok. Congratulations on the new acquirement. You deserve all the hardwork!! I want to ask U something about London, I would rather e-mail you personally then. Marhaban Ya Ramadhan. Selamat Berpuasa dan beribadat.

2:47 PM  

Post a Comment

<< Home